Календарне планування

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

5 КЛАС 

І СЕМЕСТР

(16 тижнів по 2 години = 32 уроки)

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Вступ . Роль книжки в ІІІ тисячолітті                                                                               1 год.

1

 

Роль книжки та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книжки.

Скарбниця народних казок                                                                                 8 год. + 2 год.  

2

 

Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. 

3

 

Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці.

4

 

Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Національний колорит японської казки.

5

 

Китайські народні казки. «Пензлик Маляна». Знайомство зі змістом казки. Уславлення образу митця в казці.

6

 

Китайські народні казки. «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва в казці. Національний колорит китайської казки.

7

 

Брати Якоб і Вільгельм Грімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця».  Значення діяльності братів Я. і В.Грімм для розвитку європейської культури. Знайомство зі змістом казки.

8

 

Брати Якоб і Вільгельм Грімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця».  Робота зі змістом казки. Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця».

9

 

Брати Якоб і Вільгельм Грімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця».  Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості.

10

 

Розвиток мовлення № 1 (У). Переказ уривку з німецької народної казки «Пані Метелиця».

11

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей  за темами «Вступ», «Скарбниця народних казок» (різнорівневі завдання).

Літературні казки світу                                                                                          17 год. + 4 год.  

12

 

Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки.

13

 

Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Сторінки життя і творччості письменника. Знайомство зі змістом твору.

14

 

Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Знайомство зі змістом твору. Боротьба добра і зла в казці.

15

 

Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Утвердження дружби та вірності.

16

 

Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди, її помічники.

17

 

Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Чарівний світ твору.

18

 

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Цікаві факти з життя і творчості письменника. Знайомство зі змістом казки.

19

 

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Знайомство зі змістом казки. Символічний зміст назви твору.

20

 

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.

21

 

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя.

22

 

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Фальшиві та справжні цінності. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.

23

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Сторінки життя і творчості письменника. Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці Віллі Вонки.

24

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети.

25

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Доброта, щирість і наполегливість головного героя.

26

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини.

27

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Образи дітей і дорослих у повісті-казці.

28

 

Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору.

29

 

Розвиток мовлення № 2 (П). Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика». Мої поради героям казки.

30

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей  за темою «Літературні казки світу» (різнорівневі завдання).

31

 

Додаткове читання № 1. Клайв Стейплз Льюїс «Хроніки Нарнії» («Лев, Чаклунка і Платтяна шафа»).

32

 

Додаткове читання № 2. Клайв Стейплз Льюїс «Хроніки Нарнії» («Лев, Чаклунка і Платтяна шафа»).

Всього уроків за І семестр – 32

Серед них:

-        Розвитку мовлення (усно, письмово) – 2

-        Додаткового читання – 2

-        Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями знань і компетентностей - 2 

ІІ СЕМЕСТР

(19 тижнів по 2 години = 38 уроків)

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Слухаємо голоси природи                                                                                    9 год. + 3 год.

33

 

Зарубіжні поети про природу. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля.

34

 

Урок виразного декламування напам’ять. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна»

35

 

Джозеф-Редьярд Кіплінг «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі.

36

 

Джозеф-Редьярд Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис.

37

 

Джозеф-Редьярд Кіплінг «Мауглі». Закони джунглів і цінності людського життя.

38

 

Джозеф-Редьярд Кіплінг «Мауглі». Ідея відповідальності людини за природний світ.

39

 

Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Авторські спостереження за світом природи.

40

 

Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках.

41

 

Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин.

42

 

Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин.

43

 

Розвиток мовлення № 1 (У). Створення розповіді про головного героя твору Лобо.

44

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей  за темою «Слухаємо голоси природи» (різнорівневі завдання).

Сила творчої уяви                                                                                                                        10 год.   

45

 

Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Робота над змістом. Реальний світ і вигадка в казці.

46

 

Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла.

47

 

Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Символічний образ ялинки. Ідеї добра, людяності, любові.

48

 

Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Ідеї добра, людяності, любові.

49

 

Ернст-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Значення мрії в житті людини.

50

 

Елеонор Портер «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей.

51

 

Елеонор Портер «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Творча фантазія головної героїні. Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще.

52

 

Елеонор Портер «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще.

53

 

Елеонор Портер «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Ідея радості життя, що змінює світ на краще. Художні засоби розкриття образу Полліанни.

54

 

Елеонор Портер «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Художні засоби розкриття образу Полліанни.

У вирі захопливих пригод                                                                                    11 год. + 4 год.  

55

 

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі. Том Соєр і Гекльберрі Фінн.

56

 

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Том Соєр і Беккі Тетчер. Життя містечка і пригоди юних друзів.

57

 

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися.

58

 

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим.

59

 

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим.

60

 

Розвиток мовлення № 2 (П). Сміливість і заповзятість Тома Соєра / Полліанни та їхніх друзів, прагнення зробити довколишній світ людянішим і цікавішим. Лист Томові Соєру / Лист Полліанні.

61

 

Туве Янсон «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору.

62

 

Туве Янсон «Комета прилітає». Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

63

 

Туве Янсон «Комета прилітає». Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

64

 

Туве Янсон «Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу твору.

65

 

Туве Янсон «Капелюх чарівника». Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

66

 

Туве Янсон «Капелюх чарівника». Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

67

 

Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей  за темами «Сила творчої уяви», «У вирі захопливих подій» (різнорівневі завдання).

68

 

Додаткове читання № 1. Джеремі Стронг «Гармидер у школі».

69

 

Додаткове читання № 2. Джеремі Стронг «Гармидер у школі».

Підсумки                                                                                                                                                1 год.

70

 

Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні персонажі, герої / героїні. Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). Українські перекладачі творів зарубіжних письменників. Враження про сучасні медіатексти за прочитаними творами.

Всього уроків за ІІ семестр – 38

Серед них:

-        Розвитку мовлення (усно, письмово) – 2

-        Додаткового читання – 2

-        Виразного декламування напам’ять - 1

-        Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями знань і компетентностей - 2


6 КЛАС

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Вступ

1

 

Література як вид мистецтва. Специфічні ознаки різних видів мистецтва.

2

 

Художній образ. Початкові поняття про традиційний образ, вічний образ. Вічні образи в літературі й мистецтві. 

Міфи народів світу

3

 

Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів.

4

 

Грецькі міфи. Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей.

5

 

Міфи про Геракла. Поетизація в образі Геракла могутності й мужності, що покликані на боротьбу зі злом.

6

 

Уславлення винахідливості та людського розуму у міфі «Дедал та Ікар».  Пояснення природних явищ у міфі «Деметра і Персефона».

7

 

Зображення сили кохання у міфах «Пігмаліон і Галатея», «Орфей і Еврідіка».                                       

8

 

Розвиток мовлення № 1 (У). Кого у сучасному житті називають нарцисом? (за грецьким міфом «Нарцис»).

9

 

Індійські міфи. Творення світу. Про створення ночі.

10

 

Єгипетські міфи. Як Тефнут покинула Єгипет.

11

 

Контрольна робота № 1. Міфи народів світу.

Мудрість байки

12

 

Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.

13

 

Езоп. «Вовк і Ягня», «Мурашки й Цикада». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль бойок Езопа.

14

 

Жан де Лафонтен (1621-1695). «Зачумлені звірі». Новаторство Ж.де Лафонтена у жанрі байки. Людські вади в байці «Зачумлені звірі». Алегоричні образи твору.

15

 

Розвиток мовлення № 2 (П). Складання власної байки.

Пригоди і фантастика

16

 

Жуль Верн (1828-1905). «П’ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі.

17

 

Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Дік Сенд і його друзі.

18

 

Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в романі.

19

 

Велич науки і знань у творі. Опис природи.

20

 

Контрольна робота № 2. Твір. «Сторінками щоденника Діка Сенда, п’ятнадцятирічного капітана «Пілігрима»».

21

 

Чарльз Діккенс (1812-1870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі.

22

 

Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

23

 

Сюжет і композиція повісті.

24

 

Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні).

25

 

Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.

26

 

Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.

27

 

Реальне та фантастичне у повісті.

28

 

Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки) у творі М.В. Гоголя.

29

 

Позакласне читання № 1. Кріс Ван Олсбург «Полярний експрес». Зворушлива історія про дитячу віру в диво.   

30

 

Позакласне читання № 2. Кріс Ван Олсбург «Полярний експрес». Авторські ілюстрації. Втілення сюжету книги на кіноекрані.

31

 

Контрольна робота № 3. Пригоди і фантастика.

32

 

Підсумковий урок за І семестр. Втілення сюжетів вивчених творів  у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

Людські стосунки

33

 

Джек Лондон (1876-1916). «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі.

34

 

Сила людського характеру в екстремальній ситуації. Характеристика героїв оповідання.

35

 

Описи природи та їх роль у тексті. Значення назви оповідання «Жага до життя».

36

 

Анна Ґавальда (нар. 1970). «35 кіло надії». Теми школи, родини, життєвого покликання особистості.  

37

 

Ґрегуар Дюбоск на шляху дорослішання (переживання самотності й нерозуміння з боку інших, пошук власної духовної сутності та улюбленої справи).

38

 

Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка.

39

 

Образ дідуся Леона як моральний приклад і опора для хлопчика. Відкритий фінал повісті.

40

 

Володимир Галактіонович Короленко (1853-1921). В.Г.Короленко і Україна. Музей В.Г.Короленка в Полтаві.

41

 

Пошук головним героєм повісті «Сліпий музикант», Петром Попельським, свого місця у світі. Роль мистецтва у долі героя.

42

 

Петро Попельський і Евеліна. Шлях до щастя героїв повісті.

43

 

Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага і повага до інших.

44

 

Українська природа, народні образи й традиції в повісті.

45

 

Контрольна робота № 4. Людські стосунки.

Поетичне бачення світу

46

 

Мацуо Басьо (1644-1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку.

47

 

Урок виразного читання напам’ять хайку. Зображення станів природи в ліриці М.Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.

48

 

Розвиток мовлення № 3 (П). Створення власних хайку за принципами художнього паралелізму та асоціацій.

49

 

Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р.Бернса. Антитеза (рідний край – чужина).

50

 

Урок виразного читання напам’ять поезії Р.Бернса «Моє серце в верховині». Ліричний герой. Елементи фольклору у творі.

51

 

Джанні Родарі (192-1980). «Листівки з видами міст». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти світу і прагнення до його відкриття.

52

 

Розвиток мовлення № 4 (У). Проєкт «Вивчай світ – рекламуй Україну» (створення туристичних листівок про визначні місця рідного краю).

Образ майбутнього в літературі

53

 

Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні.

54

 

Образ Тома, його динаміка.

55

 

Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.

56

 

Роберт Шеклі (1928-2005). «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі.

57

 

Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства.

58

 

Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

59

 

Контрольна робота № 5. Образ майбутнього в літературі.

Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом

60

 

Астрід Анна Емілія Ліндгрен (1907-2002). «Міо, мій Міо».  Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах. Моральні цінності у творчості А.Ліндгрен.

61

 

Реальне і фантастичне у казковій повісті А.Ліндгрен «Міо, мій Міо».  Образи головних героїв.

62

 

Моральні цінності у повісті. Перемога добра над злом.

63

 

Міхаель Енде (1929-1995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Утвердження моральних цінностей людини у творі.

64

 

Фантастична країна Усландія та її мешканці.

65

 

Позакласне читання № 3. Джоан Роулінг «Гаррі Поттер і філософський камінь». Мандрівка у чарівний світ романів про Гаррі Поттера.

66

 

Позакласне читання № 4. Джоан Роулінг «Гаррі Поттер і філософський камінь». Моральні цінності, що стверджуються у творі. Гаррі Поттер та його друзі.

67

 

Контрольна робота № 6. Твір. «Лист до улюбленого літературного героя». 

Підсумки

68

 

Роль художньої літератури в житті сучасної людини. Презентація книги, що найбільш вразила.

69

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за ІІ семестр.

70

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за рік.

 

7 КЛАС

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Вступ

1

 

Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу.

2

 

Переклад і переспів. Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність. 

Жанр  балади  у європейських літературах

3

 

Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади.

4

 

Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

5

 

«Як Робін Гуд став розбійником». Образ народного захисника Робіна Гуда.

6

 

 «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Ідеї свободи і служіння народові.   

7

 

Розвиток мовлення № 1 (У). Втілення образів фольклорних балад в різних видах мистецтва (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо).

8

 

Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шіллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.

9

 

Адам Міцкевич (1798-1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А.Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі.

10

 

Роберт Льюїс Стівенсон (1850-1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади. Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору.

11

 

Контрольна робота № 1. Вступ. Жанр балади в європейських літературах.

Історичне минуле в літературі

12

 

Вальтер Скотт (1771-1832) – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».

13

 

Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

14

 

Зіткнення добра, краси й справедливості з жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагільбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки.

15

 

Розвиток мовлення № 2 (П).  Порівняльна характеристика жіночих образів роману.

16

 

Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.

17

 

Друга світова війна у європейській поезії.

К.І.Галчинський «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте».

18

 

А.Маргул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд».  І.Вайсглас «Круки».

19

 

Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Ерік-Емманюель Шмітт «Дитя Ноя».

20

 

Доля дітей у період Другої світової війни.

21

 

Духовний подвиг священника Понса, його турбота про дітей.

22

 

Тема культури у творі. Біблійні мотиви.

23

 

Контрольна робота № 2. Історичне минуле в літературі.

Духовне випробування людини

24

 

Джеймс Олдрідж (1918-2015). «Останній дюйм». Символічність назви оповідання. Проблема взаємин між батьками й дітьми. Утвердження сімейних цінностей.

25

 

Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння.

26

 

Контрольна робота № 3. Твір.  «Чи варто боротися за останній дюйм? (Лист-сповідь)».

27

 

Редьярд Кіплінг (1865-1936). «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в творі. Ідеї миру і дружби. Антитези. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син).

28

 

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші «Якщо…». Сюжет і композиція вірша, художні особливості, провідна ідея.

29

 

Урок виразного читання напам’ять поезії Р.Кіплінга «Якщо». Варіанти перекладу оригінального твору різними авторами.

30

 

Позакласне читання № 1. Луїза Мей Олкотт «Маленькі жінки». Автобіографічна основа роману.

31

 

Позакласне читання № 2. Луїза Мей Олкотт «Маленькі жінки». Становлення особистості як провідна ідея твору.

32

 

Підсумковий урок за І семестр. Втілення сюжетів вивчених творів  у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

Дружба і кохання

33

 

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.

П’єр Ронсар (1524-1585). «До того, як любов у світ прийшла».

34

 

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.

Роберт Бернс (1759-1796). «Моя любов».

35

 

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.

Генріх Гейне (1797-1856). «Коли настав чудовий май».

36

 

Урок виразного читання напам’ять поезій Р.Бернса «Моя любов», Г.Гейне «Коли настав чудовий май». Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину.

37

 

Ульф Старк (1944-2017). «Маленька книжка про любов». Різдвяна історія в контексті історичного минулого.

38

 

Зображення світу дитинства крізь призму складних життєвих обставин (війна, туга за батьком, бідність, несправедливість).

39

 

Родинні та шкільні стосунки у творі.

40

 

Ідеї підтримки й любові, які допомагають людям вижити й

морально встояти в скрутних обставинах.

41

 

Контрольна робота № 4. Дружба і кохання.

Літературний детектив

42

 

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру.  Жанрове розмаїття детективів. Е.А.По – засновник жанру детективу у світовій літературі.

43

 

Е.А.По (1809-1849). Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».

44

 

Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. 

45

 

Артур Конан Дойл (1859-1930) – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.

46

 

Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.

47

 

Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.

48

 

Розвиток мовлення № 3 (У). Втілення образів Шерлока Холмса та Доктора Ватсона в кінематографі.

49

 

Контрольна робота № 5.  Літературний детектив

Світова новела

50

 

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. Майстер новели О.Генрі (1862-1910).

51

 

Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі («Поклоніння волхвів»), художні деталі.

52

 

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього.

53

 

Образи Сью та Джонсі, їхня динаміка. Специфіка розкриття образу Бермана.

54

 

Розвиток мовлення № 4 (П). Літературний фанфік «Розповіді старого мольберта».

55

 

Рюноске Акутагава (1892-1927) – майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка».

56

 

Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).

57

 

Контрольна робота № 6. Світова новела

Сучасна література. Я і світ

58

 

Корнелія Функе (нар. 1958 р.). Провідні мотиви літературної творчості. «Чорнильна трилогія».

59

 

Тема «оживлення» книги у творі «Чорнильне серце». Поєднання уявного і реального світів.

60

 

Образ Мегі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування.

61

 

Дружба – запорука перемоги добра над злом. Духовне багатство персонажів «Чорнильної трилогії».

62

 

Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі.

63

 

Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів.

64

 

Значення художнього прийому чаклунства у творі.

65

 

Позакласне читання № 3. Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

66

 

Позакласне читання № 4. Айзек Азімов «Фах». Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

67

 

Контрольна робота № 7. «Мій улюблений герой сучасної світової дитячої літератури».

Підсумки

68

 

Роль художньої літератури в житті сучасної людини. Презентація книги, що найбільш вразила.

69

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за ІІ семестр.

70

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за рік.

 

8 КЛАС

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Вступ

1

 

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.

2

 

Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах.

Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури

3

 

Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. (огляд).

4

 

Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.) Космогонічні міфи Вед.

5

 

Біблія як основа двох релігій – юдейської та християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники.

6

 

Старий Заповіт («Створення світу», «Соломонів суд», «10 заповідей»). Ключові ідеї та образи Старого  заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. 

7

 

Новий Заповіт («Притча про сіяча», «Притча про блудного сина»).  Ключові ідеї та образи Нового заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. 

8

 

Коран – головна книга ісламу (огляд). Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя.

9

 

Контрольна робота № 1. Вступ. Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури.

Античність

10

 

Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів.

11

 

Відображення історичних подій у міфах троянського циклу: «Паріс викрадає Єлену», «Облога Трої»,  «Троянський кінь». Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).

12

 

Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Іліада» («Двобій Ахілла і Гектора», «Пріам у Ахілла»). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.

13

 

Розвиток мовлення № 1 (П). Порівняльна характеристика літературних героїв. Образи Ахілла і Гектора.

14

 

Види лірики в давній Греції й особливості їх розвитку. Тіртей (VІІ ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.

15

 

Сапфо (VІІ-VІ ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…»). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.

16

 

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія.

17

 

Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н.е.). Ідеї служіння, самопожертви, свободи у трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру.

18

 

Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н.е.). «Енеїда» (огляд). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору.

19

 

Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н.е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічної поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

20

 

Публій Овідій Назон (43 р. до н.е.-бл. 18 р. н.е.). Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях» («Життя поета» (ІV, 10)).

21

 

Контрольна робота № 2. Античність.

Середньовіччя

22

 

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі. Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). «Печаль на яшмовому ганку», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

23

 

Ду Фу (712-770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.

24

 

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

25

 

Урок виразного читання напам’ять рубаї О.Хайяма. Лаконізм і місткість жанру рубаї.

26

 

Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (Х ст.). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій.

27

 

Розвиток мовлення № 2 (У). Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Порівняльна характеристика героїв епосу.

28

 

Контрольна робота № 3. Твір.  «Роланд – ідеал лицаря епохи середньовіччя»

29

 

Аліг’єрі Данте (1265-1321) як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»).

30

 

Позакласне читання № 1. Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті.

31

 

Позакласне читання № 2. Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон». Втілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатан.

32

 

Підсумковий урок за І семестр. Втілення сюжетів вивчених творів  у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

Відродження

33

 

Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

34

 

Франческо Петрарка (1304-1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф.Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця.

35

 

Урок виразного читання напам’ять сонетів Ф.Петрарки (на вибір). Структура сонетів Петрарки.

36

 

Вільям Шекспір (1564-1616). Роль В.Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Шекспірівське питання.

37

 

Сонети № 66, 116, 130. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.).

38

 

Урок виразного читання напам’ять сонетів В.Шекспіра (на вибір). Художні особливості сонетів В.Шекспіра.

39

 

Розвиток мовлення № 3 (П). Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В.Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів.

40

 

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

41

 

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).

42

 

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.

43

 

Гуманістична цінність трагедії В.Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.

44

 

Мігель де Сервантес Сааведра (1547-1616). «Дон Кіхот» І частина (огляд). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору.

45

 

Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство».

46

 

Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких втілено високу мрію і прагматизм. Популярність вічних образів.

47

 

Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень.

48

 

Контрольна робота № 4. Відродження.

Бароко і класицизм

49

 

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).

50

 

Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561-1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.

51

 

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.

52

 

Мольєр (1622-1673) – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич».

53

 

«Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.

54

 

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.).

55

 

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).

56

 

Контрольна робота № 5. Твір. «Бути шляхтичем непросто!»  (лист-сповідь одного пана).

Література ХХ-ХХІ ст. У пошуках себе і високого польоту

57

 

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944)  «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в творі.

58

 

Художні образи-символи казки-притчі «Маленький принц».

59

 

Філософський зміст твору «Маленький принц».

60

 

Розвиток мовлення № 4 (У).  Добре бачить тільки серце, найголовнішого очима не побачиш. Великі уроки Маленького принца. 

61

 

Барбара Космовська (нар. 1958). Художній світ Б.Космовської. «Буба», «Буба: Мертвий сезон».

62

 

Батьки – діти, діди – онуки. Проблематика роману Б.Космовської.

63

 

Ідея поваги й любові до людини та сімейні цінності у творі.

64

 

Урок-роздум. Яке ж воно, життя підлітків: щасливе й безтурботне чи складне і проблемне?

65

 

Позакласне читання № 3. Сью Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула».  Образ молодої людини, її становлення, стосунків зі світом та психологічні проблеми в циклі творів про Андріана Моула. 

66

 

Позакласне читання № 4. Сью Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула». Еволюція головного героя, формування характеру й цінностей. Авторська іронія. Жанр щоденника. 

67

 

Контрольна робота № 6. Література ХХ-ХІ ст. У пошуках себе і високого польоту.

Підсумки

68

 

Роль художньої літератури в житті сучасної людини. Презентація книги, що найбільш вразила.

69

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за ІІ семестр.

70

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за рік.

 

 

9 КЛАС

 

№ п/п

Дата проведення

Тема та зміст уроку

Вступ

1

 

Літературні жанри і стилі як органічні елементи культури. Перехідні явища в літературі.

2

 

Специфіка жанрів у різних національних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців.

Просвітництво

3

 

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм).

4

 

Джонатан Свіфт (1667-1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі.

5

 

Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини.

6

 

Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.

7

 

Йоганн Вольфганг Ґете (1749-1832). Роль Й.В.Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці  Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».

8

 

Розвиток мовлення № 1 (У). Порівняння перекладів поезії Й.В.Ґете «Вільшаний король».

9

 

Ідея кохання й щастя у поезії «Травнева пісня», ознаки фольклору. Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у поезії «Прометей». Образ Прометея

10

 

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості».

11

 

Урок виразного читання напам’ять оди Ф.Шиллера «До радості». Пафос твору, який став гімном Євросоюзу.

12

 

Контрольна робота № 1. Вступ. Просвітництво.

Романтизм

13

 

Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах.

14

 

Генріх Гейне (1797-1856). «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»). Особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи.

15

 

Урок виразного читання напам’ять вірша Г.Гейне «Не знаю, що стало зо мною…». Втілення високого почуття кохання у віршах митця.

16

 

Джордж Ноел Гордон Байрон (1788-1824). Протиставлення мрій і дійсності у ліриці поета. Фольклорні та біблійні мотиви у віршах «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…».

17

 

Українська тема в поемі «Мазепа».

18

 

Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.).

19

 

Нові обрії європейського роману. Шарлотта Бронте (1816-1855). «Джейн Ейр». Історія сироти Джейн Ейр на тлі суспільства.

20

 

Романтичні мрії Джейн Ейр і сувора реальність.

21

 

Тема кохання у творі (Джейн Ейр – Едвард Рочестер).

22

 

Достовірність зображення середовища, реалістичні деталі.

23

 

Контрольна робота № 2. Твір.  «Тільки в коханні людина красива» (за романом Ш.Бронте «Джейн Ейр»).

24

 

Віктор Гюго (1802-1885). «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення.

25

 

Провідні теми й проблеми роману. Особливості побудови сюжету і композиції.

26

 

Поетизація почуття кохання. Образи персонажів (Есмеральда, Клод Фролло, Квазімодо, Феб та ін.), їхні стосунки й життєві долі.

27

 

Образ собору в романі. Символіка твору.

28

 

Розвиток мовлення № 2 (П). «Життя прожить – не поле перейти». Складання порад героям роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері».  

29

 

Позакласне читання № 1. Джейн Остін «Гордість і упередження». Роман чуттєвості як прояв «жіночої літератури» кінця XVIIIXIX ст.

30

 

Позакласне читання № 2. Джейн Остін «Гордість і упередження». Тема кохання у творі (Елізабет Беннет – містер Дарсі, Джейн Беннет – містер Бінглі).  

31

 

Контрольна робота № 3. Романтизм.

32

 

Підсумковий урок за І семестр. Втілення сюжетів вивчених творів  у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

Реалізм

33

 

Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму. Взаємодія реалізму з іншими напрямами ХІХ ін. (романтизмом, натуралізмом).

34

 

Оноре де Бальзак (1799-1850). Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. Бальзак і Україна. «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи.

35

 

Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»).

36

 

Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення (портрет, психологічна деталь, філософське ставлення до життя, вчинки та ін.).

37

 

Зіставлення образів Фанні Мальво й Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій повісті.

38

 

Розвиток мовлення № 3 (У). Влада золота та її філософія у повісті Бальзака «Гобсек».

39

 

Микола Васильович Гоголь (1809-1852). Петербурзький етап життя і творчості письменника. Гоголь і Україна. Таємниці Гоголя.

40

 

«Ревізор». Творча історія п’єси. Образи героїв твору.

41

 

Образ Хлєстакова та його динаміка. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси. Засоби комічного у творі.

42

 

Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель».

43

 

Особливості сюжету й композиції твору. Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору).

44

 

Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини».

45

 

Контрольна робота № 4. Реалізм

Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ – початку ХХ ст.

46

 

«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця ХІХ – початку ХХ ст.  Генрік Ібсен (1828-1906). Роль Г.Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство.

47

 

 «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої).

48

 

Композиція п’єси. Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

49

 

Суперечливий образ Нори – головної героїні п’єси. Неоднозначність її вчинків.

50

 

Розвиток мовлення № 4 (П). «Яким я уявляю подальше життя Нори Хельмер».

51

 

Бернард Шоу (1856-1950) – один із засновників «нової драми». Особливості світогляду письменника. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон»

52

 

Динаміка образу Елізи Дулітл. Шлях героїні від малопривабливої квітникарки-кокні до чарівної леді.

53

 

Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

54

 

Втілення сюжету п’єси Б.Шоу у різних видах мистецтва (кіно, театр, живопис, музика та ін.).

55

 

Контрольна робота № 5. Твір.  «Від квіткарки до леді (лист-сповідь Елізи Дулітл)» (за п’єсою Б.Шоу «Пігмаліон»).

Література ХХ-ХХІ ст. Життя, історія, культура

56

 

Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «4510 за Фаренгейтом».

57

 

Тема знецінення культури. Дискусія «Чи можливий світ без книжок?»

58

 

Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо.

59

 

Натовп і влада. Маніпуляція людською свідомістю.

60

 

Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. Еволюція образу Гая Монтега.

61

 

Ерік Вольф Сігел (1937-2010). «Історія одного кохання». Особливості сюжету й композиції повісті.

62

 

Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта.  Світи головних героїв твору.

63

 

Конфлікт поколінь або діалоги з батьками у повісті Е.Сігела.

64

 

Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі.

65

 

Позакласне читання № 3. Хосе Рівера, Тім Салліван «Листи до Джульєтти» (США, 2010, реж. Г.Вінік). Взаємодія сучасної літератури та інших видів мистецтва. Розвиток жанру кіноповісті.

66

 

Позакласне читання № 4. Хосе Рівера, Тім Салліван «Листи до Джульєтти» (США, 2010, реж. Г.Вінік). Історія кохання, пронесеного через усе життя.

67

 

Контрольна робота № 6. Література ХХ-ХХІ ст. Життя, історія, культура.

Підсумки

68

 

Роль художньої літератури в житті сучасної людини. Презентація книги, що найбільш вразила.

69

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за ІІ семестр.

70

 

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за рік.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар